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Final artwork for perspectival logo, Sulzer, 1933
Anton Stankowski
Final artwork for perspectival logo, Sulzer,
Anton Stankowski,
Final artwork for perspectival logo, Sulzer,
1933
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Museum für Gestaltung Zürich
Ausstellungsstrasse 60
8031 Zurich
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Museum für Gestaltung Zürich
Toni-Areal, Pfingstweidstrasse 94
8031 Zurich
Pavillon Le Corbusier
Höschgasse 8
8008 Zürich
Museum map
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The perspectival Sulzer wordmark, which passes by like a cumulus cloud and represents the symbol for pure air, is probably an invention of the German graphic designer Anton Stankowski (1906–1998), who used it for the first time in 1934 on the cover of a Sulzer brochure for ventilation systems. However, it is based on a two-dimensional wordmark developed around 1933 with the Zurich native Hans Neuburg (1904–1983).
In 1932, Hans Neuburg received a commission to completely redesign the advertising materials for the products of the heating and ventilation department at Gebrüder Sulzer in Winterthur. Since this was his first advertising job for an industrial enterprise, for the graphics he hired the industry expert Anton Stankowski, whom he knew from Zurich’s Max Dalang advertising agency. Neuburg had worked there until 1929 as a copywriter, while Stankowski had worked until 1933 as a photographer and graphic artist. The two first subjected Sulzer’s printed materials and advertisements to a detailed analysis, and then updated them by introducing the unpretentious wordmark and the consistent application of the Akzidenz Grotesk typeface, one of the “cleanest” sans-serif fonts. This way, the company received an avowedly clear and “uniform look” with a “special character.” The cover Stankowski designed for a brochure on ventilation systems was a trailblazer in the further development of the wordmark: over a snow-white mountain landscape, a synonym for clean air, the perspectively modified Sulzer wordmark floats in the blue sky like a white cumulus cloud. After 1934, it was also applied to other advertising media, and later replaced the two-dimensional wordmark. It was applied variably, with or without a frame, in negative or positive. To what extent the Sulzer wordmark’s conception is attributable to Neuburg is unclear. What is certain is that the collaboration with Stankowski paved the way to his career as a designer. (Barbara Junod)
Reinzeichnung perspektivisches Logo, Sulzer, 1933
Gestaltung: Anton Stankowski mit Hans Neuburg
Auftrag: Gebrüder Sulzer AG, Winterthur, CH
Material/Technik: Halbkarton; Gouache mit weisser Deckfarbe für Korrekturen; Farbstift-Notiz
14.8 × 20.9 cm
Donation: Till Neuburg
Eigentum: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK
Jörg Stürzebecher, «Gelsenkirchen Zürich Stuttgart – Voraussetzungen und Stationen der Gebrauchsgrafik bis 1940», in: Ulrike Gauss (Hg.), Stankowski 06, Ostfildern-Ruit 2006, S. 54–64 (vgl. vor allem S. 61, 63, 65)
Carlo Pirovano (Hg.), Hans Neuburg – 50 anni di grafica costruttiva, Milano 1982, S. 55, 60–61.
Richard Paul Lohse/Josef Müller-Brockmann/Carlo Vivarelli (Hg.), «Hans Neuburg», Teufen 1964, S. 39, 52.
Hans Neuburg, «Zeichen und Marken», in: Moderne Werbe- und Gebrauchsgrafik, Ravensburg 1960, S. 76–81.
Hans Neuburg-Coray, «Werbung für eine Industriefirma» (Sulzer), in: TM – Typographische Monatsblätter, 1935, Heft 9, S. 281–285.
Anton Stankowski
Anton Stankowski
*1906 in Gelsenkirchen
†1998 in Esslingen am Neckar
Stankowski studierte nach einer Lehre und Gesellenjahren als Dekorations- und Kirchenmaler ab 1926 an der Folkwangschule in Essen bei Max Burchartz, wo neben Grafik und Typografie bereits Fotografie unterrichtet wurde. 1929 zog Stankowski nach Zürich und arbeitete im Reklameatelier von Max Dalang, in dem er auch ein Fotostudio einrichtete. In diesen Jahren stand er in intensivem Austausch mit progressiven Schweizer Gestaltern und Vertretern der Zürcher Konkreten. Stankowski vervollständigte in diesem Umfeld seine Gestaltungslehre. 1934 musste er die Schweiz verlassen und gelangte über einen Aufenthalt in Lörrach 1938 nach Stuttgart, wo er als selbstständiger Grafiker arbeitete. 1940 wurde er Soldat und verbrachte einige Jahre in russischer Kriegsgefangenschaft. Nach seiner Freilassung fand Stankowski eine Anstellung als Schriftleiter, Grafiker und Fotograf bei der Stuttgarter Illustrierten. 1951 gründete er auf dem Killesberg ein eigenes grafisches Atelier. 1972 trat Karl Duschek in das grafische Atelier ein, das er ab 1975 auch leitete. Stankowski wandte sich ab Mitte der 1970er-Jahre zunehmend der Malerei zu. Stankowski unterrichtete zudem als Gastdozent in Ulm an der Hochschule für Gestaltung (HfG). 1983 gründete er die gemeinnützige Stankowski-Stiftung, die regelmässig Personen und Institutionen auszeichnet, die die Trennung von freier und angewandter Kunst und Gestaltung aufheben. Seine grafischen Umsetzungen für IBM, den Süddeutschen Rundfunk oder Standard Elektrik Lorenz (SEL) gewannen beispielhaften Charakter. (Andrea Eschbach)
Source:
Gauss, Ulrike, Stankowski-Stiftung (Hg.), Stankowski 06. Aspekte des Gesamtwerks, Ostfildern 2006.
www.nrw-museum.de/#/mehr/biografien/detailansicht/details/artists///anton-stankowski.html
www.stankowski-stiftung.de/deutsch/anton/stankowski.html
Portrait Anton Stankowski
Abbildung: wikipedia.org / Fotografie: unbekannt
Reinzeichnung perspektivisches Logo, Sulzer, 1933, Gestaltung: Anton Stankowski mit Hans Neuburg, Donation: Till Neuburg
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK
Zeitungsinserat, Sulzer – Heizung Lüftung, 1933–1934, Gestaltung: Anton Stankowski mit Hans Neuburg
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK
Broschürenumschlag, Sulzer Lüftung, 1934, Gestaltung: Anton Stankowski
Abbildung: Stankowski-Stiftung
Werbeinserat, Sulzer Heizung – Lüftung, 1940, Gestaltung: Hans Neuburg, Donation: Till Neuburg
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK
Perspektivisches Logo, Sulzer, 1933, Gestaltung: Anton Stankowski mit Hans Neuburg, Donation: Till Neuburg
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK
Perspektivische Logoi, Sulzer, 1933, Gestaltung: Anton Stankowski mit Hans Neuburg, Donation: Till Neuburg
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK
Hans Neuburg – Logo and Brandmarks
The copywriter, graphic designer, and journalist Hans Neuburg (1904–1983) was a pioneer and advocate of constructive Swiss graphic design. Already in the 1930s, he promoted the notion of industrial advertising and began to design sober and informative “commercial faces” for companies such as Sulzer and von Roll in which both word- and brandmark play a central role. Neuburg successfully pursued this “nice but difficult” task, among many others, until the early 1970s.