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Poster, St. Moritz, 1937
Walter Herdeg
Poster, St. Moritz,
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Museum für Gestaltung Zürich
Ausstellungsstrasse 60
8031 Zurich
Museum map
Museum für Gestaltung Zürich
Toni-Areal, Pfingstweidstrasse 94
8031 Zurich
Pavillon Le Corbusier
Höschgasse 8
8008 Zürich
Museum map
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Walter Herdeg’s (1908–1995) sun is arguably the world’s first logo for a holiday destination. Together with the slanted lettering of “St. Moritz,” likewise promptly trademarked, this sun made the graphic designer the touchstone in destination marketing for future generations. Through his early use of photography, Herdeg, together with the graphic designer Herbert Matter (1907–1984), pioneered a new aesthetic in the tourism poster of the prewar years.
Walter Herdeg’s poster dates from 1937. St. Moritz made history that same year when the spa’s director of tourism Walter Amstutz (1902–1997) patented the sun symbol in four variants as a trademark. Complemented by the name of the town in varying colors, St. Moritz thus became the first tourist destination anywhere in the world to have its own visual identity. In previous years, Herdeg had already combined the sun emblem and the dynamic lettering with hand-colored photographs to create enticing posters. This poster captivates with its pyramidal composition, which emanates from the sun and is continued by its rays. The snowflakes used as stars and the shadow cast by the baskets of the ski poles on the woman’s right upper arm further reinforce the ornamental playfulness of the image. Unlike most of his contemporaries, who celebrated the beauty of nature and picturesque settings in vividly colored lithographs, Herdeg focused entirely on people. As a so-called testimonial, this poster attests to the quality of the advertised product—a strategy used from the beginning in consumer posters. The radiant face of the young woman tells of the joy of a winter vacation in St. Moritz, a pleasure that was already widely known in 1864: Herdeg’s original poster from 1934 alludes to the fact that the first international tourists came from England by featuring an English Bobby in a snowy landscape. (Bettina Richter)
Plakat, St. Moritz, 1937
Erscheinungsland: Schweiz
Gestaltung: Walter Herdeg
Auftrag: Verkehrsverein St. Moritz, CH
Material/Technik: Tiefdruck
101 × 63 cm
Eigentum: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK
Museum für Gestaltung Zürich (Hg.), 100 Jahre Schweizer Grafik, Zürich 2014.
Walter Herdeg
Walter Herdeg
*1908 in Zürich
†1995 in Zürich
Walter Herdeg studierte Grafik bei Ernst Keller an der Kunstgewerbeschule Zürich sowie bei Oskar H. W. Hadank an der Hochschule für Bildende Künste Berlin. Danach arbeitete er im Büro von Hadank, einem Pionier der Verpackungs- und Markengestaltung. Ab 1930 führte Herdeg sein eigenes Atelier in Zürich, das auf Firmensignets spezialisiert war. Bereits 1933 entwarf er das bis heute gültige Weltkugel-Emblem für die Zeitschrift Weltwoche. Von 1930 bis 1938 war Herdeg Grafiker des Kur- und Verkehrsvereins St. Moritz und entwickelte für dessen Direktor Dr. Walter Amstutz das Sonnensignet mit dem schrägen Handschriftzug «St. Moritz», das 1930 das langjährige St. Moritzer Ortssymbol – ein Schneehase mit aufrechterem Namenszug – ersetzte. In diesen Jahren schuf Herdeg ein ganzes Universum an Geschäftsdrucksachen und Werbemitteln, die um das neue Sonnenemblem und den Schriftzug kreisen und entwickelte damit das erste kohärente Erscheinungsbild eines Ferienkurorts. Das Team Amstutz und Herdeg gründete 1938 das Reklamebüro und den Verlag Amstutz & Herdeg mit Sitz in Zürich. 1944 lancierten sie die berühmte internationale Zeitschrift Graphis. Ihre Zusammenarbeit endete 1964 mit Amstutz’ Ausscheiden aus dem Verlag. In der Folge lancierte Herdeg weitere erfolgreiche Jahrbücher wie Photographis (1973) und Graphis Posters (1966) und erhielt zahlreiche Preise und Ehrungen. Den Umschlag von Graphis zu entwerfen, galt als grosse Ehre für Gestalter. In der Zeitschrift gab Herdeg führenden Gestaltern wie Pentagram, Chermayeff & Geismar, Herb Lubalin und Lou Dorfsman eine Plattform, präsentierte aber auch vielversprechende Newcomer. Das Museum für Gestaltung Zürich besitzt einen Teil des Archivs der Agentur Amstutz & Herdeg sowie des Graphis Verlags. (Andrea Eschbach)
Source:
Barbara Junod, «Die Sonne von St. Moritz», in: Museum für Gestaltung Zürich (Hg.), 100 Jahre Schweizer Grafik, Zürich 2014.
Sigi Odermatt, 100 + 3 Schweizer Plakate, Zürich 1998.
Willy Rotzler, «Ein Pionier der angewandten Grafik – Walter Herdeg zum 60. Geburtstag», in: Typografische Monatsblätter, 1968/1.
www.aiga.org/medalist-walterherdeg
www.typotheque.com/articles/walter_herdeg_editor_and_founder_of_graphis
Porträt Walter Herdeg
Abbildung: www.thinkinform.com / Fotografie: unbekannt
Plakat, St. Moritz, 1937, Schweiz, Gestaltung: Walter Herdeg
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK
Logo, Die Sonne von St. Moritz,1932, Gestaltung: Walter Herdeg, Stempeldruck, Donation: Graphis Verlag, Zürich, CH
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK
Plakat, St. Moritz, 1934, Schweiz, Gestaltung: Walter Herdeg
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK
Plakat, St. Moritz, 1934, Schweiz, Gestaltung: Walter Herdeg
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK
Walter Herdeg - St. Moritz
St. Moritz’s spa and tourism director Walter Amstutz already patented the sun symbol as the town trademark back in 1937. It was designed by Walter Herdeg (1908–1995), whose sun emblem and place name logo constituted the world’s first visual identity created for a tourist destination. In his designs, Herdeg combined photomontage with illustrative elements. The smiling face of the sun and the radiant female skier are linked in this poster in a dynamic triangular composition.