2037
https://www.eguide.ch/wp-content/uploads
Vessel sculpture, Gelber Vogel, 1948
Margrit Linck-Daepp
Vessel sculpture, Gelber Vogel,
Margrit Linck-Daepp,
Vessel sculpture, Gelber Vogel,
1948
[{"lat":47.3828874304066,"lng":8.535681332572267},{"floor":"floorplan-ug"}]
Museum für Gestaltung Zürich
Ausstellungsstrasse 60
8031 Zurich
Museum map
Museum für Gestaltung Zürich
Toni-Areal, Pfingstweidstrasse 94
8031 Zurich
Pavillon Le Corbusier
Höschgasse 8
8008 Zürich
Museum map
g1R0
l
The surreal vase objects by the Swiss ceramic artist Margrit Linck-Daepp (1897–1983) veritably bristle against any insinuation of functionality and assert themselves instead as idiosyncratic creatures.
Margrit Linck-Daepp embarked on her creative path as a seeker, but then pursued her vision consistently. The yellow bird is typical of her 1940s phase, when the Swiss ceramic artist devoted her attention to zoological and anthropomorphic forms. She showed a potter how to transform the designs she drew into the desired vessel form on the pottery wheel. The resulting vase was then transformed in Linck-Daepp’s hands into a plaintive if not downright tyrannical young bird whose inability to fly is underlined by the piece’s low center of gravity. The bird’s elongated neck ends in a head with wide-open beak, while roughly stuck-on wings keep the body in balance. Linck-Daepp demonstrates here a marvelous relish in disrupting the smooth form, an attitude she displayed in other vessels by twisting, squeezing, or squashing them to skillfully create new and unexpected shapes. Margrit Daepp attended the Keramischen Fachschule in Bern and a private school of applied arts in Munich in the early 1920s. Stays in Berlin and Paris, where she lived for three years after marrying the sculptor Walter Linck, brought the couple into close contact with the Surrealist scene. At the time, Linck-Daepp exclusively made figurative drawings. Starting in 1930, she began to create household ceramics that took up the forms of Heimberg pottery but painted in an individualistic style, and she then quickly developed her own artistic language based on the defining elements of mutation and reduction. (Sabine Flaschberger)
Gefäss-Skulptur, Gelber Vogel, 1948
Entwurf/Ausführung: Margrit Linck-Daepp
Material/Technik: Irdenware, gedreht, modelliert, engobiert, bemalt
44.7 × 15.7 × 14.7 cm
Eigentum: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK
Max Altorfer (Hg.), Margrit Linck-Daepp: Keramische Skulpturen – Weisse Vasen, Bern 1981.
Museu Nacional do Azulejo, Cerâmica da Suíça do Renascimento aos nossos dias, Lissabon 1998.
Margrit Linck-Daepp
Margrit Linck-Daepp
*1897 in Oppligen
†1983 in Bern
Margrit Linck gilt als eine der bedeutendsten Keramikkünstlerinnen der Schweiz. Sie erlernte den Töpferberuf in Heimberg und besuchte in Bern die Gewerbeschule, wo sie den angehenden Bildhauer und Eisenplastiker Walter Linck kennenlernte und 1927 heiratete. Von 1921 bis 1923 studierte sie in München. In den Jahren 1924/25 zog sie gemeinsam mit Walter Linck nach Berlin. In den 1930er-Jahren folgten häufige und längere Aufenthalte in Paris. Ende 1930 mietete das Paar ein Atelier mit Wohnung in Wabern, 1941 ein Haus in Reichenbach bei Zollikofen in der Nähe von Bern. Hier gründete Margrit Linck im folgenden Jahr ihre eigene Töpferwerkstatt, die heute in dritter Generation unter dem Namen Linck Keramik von Annet Berger weitergeführt wird. Ab 1943 entwickelte Linck ihre Gefässe zu Skulpturen mit oft surrealem Einschlag weiter. Zwischen 1940 und 1980 entwarf sie mehrere Hundert Keramikobjekte – zunehmend gänzlich in Weiss. Mit dieser Gebrauchskeramik sicherte Linck der Familie ein festes Einkommen. Ihre Arbeiten waren ab 1933 auf zahlreichen Ausstellungen im In- und Ausland vertreten und finden sich in zahlreichen Sammlungen.
Source:
Kunstmuseum Bern (Hg.), Margrit und Walter Linck. Künstlerpaar – Künstlerfreunde, Bern 1994.
www.linck.ch/new/geschichte
Porträt Margrit Linck-Daepp
Abbildung: bernerdesignstiftung.ch / Fotografie: Schott & Schibig
Gefäss-Skulptur, Gelber Vogel, 1948, Entwurf/Ausführung: Margrit Linck-Daepp
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK
Gefäss-Skulptur, Harlekin, 1947, Entwurf/Ausführung: Margrit Linck-Daepp
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK
Vase, Weiches Wesen, 1952, Entwurf/Ausführung: Margrit Linck-Daepp
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK
Vase, 1971, Entwurf/Ausführung: Margrit Linck-Daepp
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK
Zierschale, 1943, Entwurf/Ausführung: Margrit Linck-Daepp
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK