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Final cover design for trade journal, DQL – Design Quarterly: Fifty Years, 1995
Wolfgang Weingart
Final cover design for trade journal, DQL – Design Quarterly: Fifty Years,
Wolfgang Weingart,
*1032

Final cover design for trade journal, DQL – Design Quarterly: Fifty Years,
1995

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Museum für Gestaltung Zürich
Ausstellungsstrasse 60
8031 Zurich
Museum map
Museum für Gestaltung Zürich
Toni-Areal, Pfingstweidstrasse 94
8031 Zurich
Pavillon Le Corbusier
Höschgasse 8
8008 Zürich
Museum map
  • DQL – Design Quarterly: Fifty Years Wolfgang Weingart Final cover design for trade journal
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  • DQL – Design Quarterly: Fifty Years Wolfgang Weingart Final cover design for trade journal
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Listen to the text
Wolfgang Weingart im Gespräch, Ausstellungsdokumentation
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Wolfgang Weingart (b. 1941) used the technology of his time to conduct design experiments. In the 1990s, he was fascinated by color copiers. By exchanging color toners and printing over paper that had already been printed, he created color patterns that he cut out and assembled into collages along with other analog or digital patterns

Wolfgang Weingart was an expert at combining old and new technologies—both in his own work as well as in his typography classes at the Schule für Gestaltung Basel. In the mid-1980s, his studio was equipped with a lead type workshop, darkroom, photocopier, five Macintosh computers, and two printers. He added the color copier in the 1990s. For Weingart and his students, the machines served primarily as tools for experimentation. Around 1995, Weingart took part in an invited competition held by the trade journal Design Quarterly, which was seeking a new cover design in honor of its fiftieth anniversary. While Weingart did not win the competition, he nevertheless carried out interesting experiments on the color copier using the initials D, Q, and L. By exchanging the colored toner cartridges (red, green, black), he was able to create multilayered colored overprints. From these, he cut out the letters, painted or scribbled on some of them in white, copied or overprinted them once again, and assembled them into collages. In the course of exploring the possible combinations of color and structure, he produced series of design variations. Weingart took a similar approach with the computer, using it exclusively for creating patterns and not as a layout tool. This was also the case with the final DQL design: the handwritten script “Fifty Years,” generated using MacPaint, is a glued-on sample. In order to fix the collage as a print template, Weingart laid a glass plate on top of it and photographed it with a repro camera. (Barbara Junod)

Finaler Entwurf Fachzeitschriftenumschlag, DQL, 1995
Gestaltung: Wolfgang Weingart
Auftrag: Design Quarterly, Toronto, CA
Material/Technik: Xerografie; Papiercollage
28.1 × 21.7 cm
Donation: Wolfgang Weingart
Eigentum: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK
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Literature

Barbara Junod, «Filmüberlagerungen als Collage», in: Weingart Typografie. Ausstellungstexte und Forschungsbericht, Begleitheft zur Ausstellung, Zürich 2014, o.S.

Wolfgang Weingart, Typography. My Way to Typography /Wege zu Typographie, Baden 2000, S. 132–133, 381–383, 389.

Wolfgang Weingart, «How Can One Make Swiss Typography?», in: Octavo 87.4, London 1987, o.S.

Biography
Wolfgang Weingart
Wolfgang Weingart
*1941 in Salemertal

Wolfgang Weingart besuchte von 1958 bis 1960 die Merz-Akademie in Stuttgart, wo er erstmals mit dem Schriftsetzen in Berührung kam. Es folgte eine Lehre als Schriftsetzer in der Stuttgarter Druckerei Ruwe, deren Hausgrafiker ihn mit der Schweizer Typografie vertraut machte. Schon seine Lehrstücke zeigten Merkmale der Schweizer Typografie: der unbedruckte Raum, der mitgestaltet wird, der Bezug der Elemente zueinander sowie die klare, asymmetrische Gliederung und formale Reduktion. Zur wichtigen Inspirationsquelle wurde auch die Grafik der «expressiven» Moderne eines El Lissitzky oder Kurt Schwitters. Von 1964 bis 1965 bildete sich Weingart an der Kunstgewerbeschule Basel bei Emil Ruder und Armin Hofmann weiter. Hier erlernte er die gestalterischen Grundlagen, experimentierte mit dem Buchstaben M und setzte autodidaktisch Kompositionen aus manipulierten Buchstaben sowie Blei- und Messinglinien im Hochdruck um. 1969 publizierte er sein typografisches Manifest in Form einer expressiven Blattserie, worin er den modernen Mythos der optimalen Lesbarkeit in Frage stellte. Mitte der 1970er-Jahre waren für ihn die Möglichkeiten des Hochdrucks ausgereizt. Er begann, Bild und Schrift mittels transparenter Lithofilme zu überlagern und nahm damit das digitale Sampling des postmodernen New Wave vorweg. Seit 1968 vermittelte Weingart sein typografisches Wissen an der Weiterbildungsklasse für Grafik der Schule für Gestaltung Basel, wo er 1984 den ersten Apple-Macintosh-Computer einführte und die Verbindung analoger und digitaler Techniken förderte. Sein Unterricht wie auch seine weltweit gehaltenen Vorträge und Workshops prägten mehrere Generationen von Gestalter/innen. Weingart war von 1978 bis 1999 Mitglied der Alliance Graphique Internationale (AGI) und wurde für sein Lebenswerk mehrfach international ausgezeichnet: 2005 bekam er vom Massachusetts College of Art in Boston den Ehrendoktor der freien Künste, 2013 erhielt er die AIGA-Medaille und 2014 den Grand Prix Design des Bundesamts für Kultur. 2011 schenkte Weingart einen Teil seines Archivs dem Museum für Gestaltung Zürich, das ihm ein Forschungsprojekt und 2014 die erste Einzelausstellung in der Schweiz widmete, die 2016 und 2017 in überarbeiteter Form durch China tourte. (Barbara Junod)

Source:

Barbara Junod, Sigrid Schade (Hg.), Wolfgang Weingart: Typography in Context (Swiss National Science Foundation Research Project 2012–2013), https://www.zhdk.ch/file/live/18/1840a2238f4315c40626fd05b5b7f5186d60a5d2/20170201092234_58919aca51435.pdf. 
Institute for Cultural Studies in the Arts, Museum für Gestaltung Zürich (Hg.), Weingart Typografie, Zürich 2014. (Red. Barbara Junod)
Barbara Junod, «Untersuchung und Experiment: Hans Rudolf-Lutz und Wolfgang Weingart», in: Museum für Gestaltung Zürich (Hg.), 100 Jahre Schweizer Grafik, Zürich 2014.

Porträt Wolfgang Weingart
Abbildung: Archiv ZHdK / Fotografie: Umberto Romito

Image credits

Finaler Entwurf Fachzeitschriftenumschlag, DQL, 1995, Gestaltung: Wolfgang Weingart, Donation: Wolfgang Weingart
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK

Layout-Entwurf für Umschlag Fachzeitschrift, DQL– Design Quarterly: Fifty Years, 1995, Gestaltung: Wolfgang Weingart, Donation: Wolfgang Weingart
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK

Lettern-Entwurf für Umschlag Fachzeitschrift, Q, 1995, Gestaltung: Wolfgang Weingart, Donation: Wolfgang Weingart
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK

Lettern-Entwurf für Umschlag Fachzeitschrift, L, 1995, Gestaltung: Wolfgang Weingart, Donation: Wolfgang Weingart
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK

Lettern-Entwürfe für Umschlag Fachzeitschrift, D, 1995, Gestaltung: Wolfgang Weingart, Donation: Wolfgang Weingart
Abbildung: Museum für Gestaltung Zürich / ZHdK

Exhibition text
Wolfgang Weingart - Mixed Techniques

Wolfgang Weingart (b. 1941) uses the technologies of his time to experiment, testing the creative possibilities of lead type, photo-optics, litho film, Xerox, the computer (with students), and, starting in the 1990s, the color copier. In the process, he often combines old with new technology. For the cover of the magazine Design Quarterly, for example, he generated colorful patterned letters through multiple copy runs, which he assembled into collages by hand using MacPaint font samples.